Nuffnang Ads

Monday, November 14, 2011

Hamil?..

Entah di mana nak mula tahu pulak. perasaan pun campur baur..rasa sedih, terkilan, sedikit risau, sayang, stress semua ada. Rezeki tu benar tidak dijangka. Ummi disahkan pregnant semasa 1 hari sebelum menjelang raya haji baru ini, bila kira2 dah hampir 6 minggu. Rasa memula macam pregnant sebab lewat period dan sentiasa mengantuk. loya2 macam tak berapa ada. lepas habis cuti raya haji, ummi naik kerja mula sakit2 perut dan hari khamis lepas bleeding diikuti stain. memang sakit pada mulanya. tapi pagi jumaat sakit mula reda dan ummi terus pergi jumpa pakar o&g Dr Fazlina.

Kalau ikut due date memang jatuh masa semester break semester depan. terharu je rasa sebab cantik pulak planning. tapi bila fikir ada 2 flight travel tahun depan waktu tengah sarat rasa seungguh sedih sebab tak dapat nak join holiday. waktu tu pikir macam tu kejam sungguh. sungguh tidak adil pada nyawa kecil yang baru nak bertamu dalam rahim ummi.

Scan awal pagi di azzahrah menunjukkan proses pembentukan janin tidak menjadi. 6 minggu sepatutnya sudah boleh nampak heartbeat, tapi size pun memang terlalu kecil tidak seperti munggu yang tercatat di due date sebenar. mungkin Allah itu sebaik2 perancang. memang sedih pada mulanya, sebab abang2 dah mula cium perut ummi sayang baby kata mereka. sayu sangat hati bila zhafran tanya mana baby...abang nak cium baby gurl, confirm jek kali ni baby gurl, tapi kalau betul ummi la paling sedih sekali...kalau ikutkan memang tak ready lagi nak beranak kecil dengan keadaan ummi nak sambung belajar. memang plan nak amik injection perancang keluarga this month tak sangka pula lekat. rezeki Allah nak bagi kita tak jangka, dan bila Allah nak tarik rezeki tu bila2 saja. Ummi bersyukur walaupun hanya 6 minggu sahaja ia bertamu didalam rahim ummi, sekurangnya ummi rasa kehadiran nya. Mungkin silap ummi juga, terlalu lasak, maklumlah ummi beranak dua yang lasak, minta didukung tak sampai hati tak dituruti, angkat barang berat di awal kelahiran, Badan pula sihat sentiasa tak rasa seperti sedang hamil, dan pengambilan jamu dan ubat di awal kelahiran, waktu itu ummi tidak sedar sudah lekat.

Ayah kata mungkin belum rezeki mereka nak dapat adik lagi. Biarlah semuanya reda dahulu. Badan juga perlu rehat. Untuk tahun 2011, ini adalah keguguran ke 2 untuk ummi. pertama pada awal tahun lepas dan ini yang kedua. mungkin ini petanda ummi perlu lebih berhati-hati menjaga kehamilan pada masa akan datang. bila ditanya pasal apa yang ummi rasa, baru ummi tahu inilah perasaan kawan ummi HUSNI...("bertabahlah sahabat..semuanya telah dirancang dengan sebaik-baik perancangan oleh Allah)

saat ini, ummi masih bleeding. Dr fazlina kata biar ia discharge sendiri dan next appointment Jumaat ini untuk scan. sekiranya masih ada berbaki, akan dnc..risau nya tak tahu nak kata...doakan yang baik2 sahaja ye kawan2 sekalian. Doakan saya ada rezeki untuk beroleh cahaya mata lagi selepas saya habis belajar. Saya sungguh takut tidak berkemampuan untuk menguruskan anak2 dan diri sendiri sekiranya ada anak kecik yang perlukan perhatian. Saya mahu bertindak adil untuk kesemua anak2 saya dan juga untuk suami. saya akan rasa sangat kesal sekiranya tanggungjawab tidak dapat dijalankan dengan sempurna mengikut kaca mata saya sendiri. Tapi saya takut sekali sekiranya Allah murka kepada saya dan tidak mahu lagi dikurniakan rezeki ini pada masa akan datang. Selfish kah ummi?...tapi niat ummi bukan seperti mahu menolak perancangan Allah. Tapi ummi mahu bersikap adil kepada anak-anak dan keluarga itu sahaja. Doakan yang baik2 sahaja untuk ummi. Doa kalian amat ummi harap...terima kasih in advance...

5 comments:

  1. owh... sedihnya...... :'(

    takpelah... ALLAH tau apa yang terbaik untuk kita....

    take care....

    ReplyDelete
  2. insyaallah zulie, semoga semuanya selamat dan dipermudahkan..

    ReplyDelete
  3. pasti ada hikmah di sebalik semua kejadian..Allah itu Maha Adil, Maha Mengetahui..

    ReplyDelete
  4. Ya betul....aku sentiasa redha dengan apa yg terjadi....

    ReplyDelete