Nuffnang Ads

Thursday, April 28, 2011

The Womanly Art of Breastfeeding & Making More Milk

tajuk entry ini adalah antara buku yang ummi sedang baca. actually ummi dan zimah ni sedang bertungkus lumus prepare untuk conduct 1 SGM (Support Group Meeting for Breastfeeding) yang ala-ala santai saja di ofis, memandangkan kami memikirkan keperluan mangadakan group meeting ini supaya dapat menyumbang sesuatu untuk rakan2 di ofis. ramai sebenarnya yang berminat dan menceburkan diri dalam bidang penyusuan ini. alhamdulillah satu fenomena yang bagus dan sihat. seronok bila sudah ramai yang mengangkut pam ke ofis. tandanya mereka bersedia berkorban masa dan tenaga untuk memberikan yang terbaik untuk bayi masing-masing.

bercerita pasal buku ini, ummi baru mula membaca text book Making More Milk sebab untuk SGm kali ini kami memfokuskan kepada issue breastfeeding management di mana kami akan cuba membantu ibu-ibu menyelesaikan halangan yang mereka hadapi terutamanya untuk mengatasi halangan low milk supply, slow weight gain, dan juga berkongsi pengalaman dan ilmu untuk menguruskan ebm dll. lebih kepada basic things. walaupun basic, tapi kalau kita belum get used to it, ianya tentu lah asing kan?..maka peranan kami sebagai PC sebagai penyokong dan pembantu menyelesaikan kegusaran dan kerisauan ibu-ibu di luar sana agar mereka lebih yakin untuk menyusukan bayi mereka dengan susu mereka sendiri yang dicipta khas oleh Pencipta kita.

text book Making More Milk ini mengupas faktor low milk supply, mencari penyelesaian terbaik untuk menambah produksi susu dan belajar maintain produksi ketika berjauhan dengan bayi. semoga ummi punya masa yang cukup masa untuk membaca buku ini dan bersedia untuk berjumpa ibu-ibu esok. tak tahu mana bagaimana respons tapi ummi berdoa agar semuanya berjalan dengan lancar. Insya-Allah, selepas SGM ini, ummi akan buat report untuk dihantar kepada MBfPC.

Jom, kita tengok buku yang ummi sedang baca....


buku Making More Milk ditulis oleh Diana West & Lisa Marasco (IBCLC)
Womanly Art of Breastfeeding ditulis oleh Diana West, Diane Wiessinger & Teresa Pitman

2 comments:

  1. wah, sudah dpt..hehe..bagus2..aku baru selak2..aci tak?? :)

    ReplyDelete
  2. aci..memang aci..sebab aku pun baru m/s 7 hahahh..anak2 aku nie sibuk tanya aku baca buku baby apa ni?...kan gambo depan dia tuh ada baby....tension aku...ntah bila nak khatam...

    ReplyDelete