Nuffnang Ads

Friday, October 19, 2012

semua orang ada bahagian masing-masing....

tadi masa lepas habis appointment monthly check up, ummi dengan zhafran sambil2 tunggu ayah pick up, ummi duduk memerhati orang sekeliling..

benarlah Allah itu maha Adil, dan Allah itulah sebaik2 perancang kepada kehidupan hambaNya..saya lihat satu kereta kecil berhenti betul2 hadapan saya dan zhafran, keluar si ibu bersama anak perempuan kecil dikendong sebelah kiri, kelihatan sapu tangan anaknya jatuh dan saya seperti biasa cepat menangkap pandangan, terus saya jerit untuk memanggil kakak itu dengan nada yang nyaring, habis semua di kawasan tersebut memandang saya...

si ibu mengutip sapu tangan sambil mengangguk2 senyum tanda terima kasih kepada saya..zhafran pandang saja situasi itu sambil mengunyah biskut coklat rocky kegemarannya. mungkin dia belum boleh memahami, jadi mukanya endah tak endah sahaja.  saya masih melihat memerhati ..tak lama kemudian keluar si ayah bersama stroller...pada hemat saya untuk si kecil tadi...tapi bukan..jangkaan saya meleset sekali, rupanya untuk si abang yang masih berada di dalam kereta.

pada hemat saya si abang usianya mungkin sudah capai umur 6-7 tahun, cukup sifat jika sekali imbas, tetapi jika direnung dan ditilik, saya dapat lihat air liur nya jatuh dari mulut tanpa kawalan si empunya diri...dia tidak mampu berdiri apatahlagi berjalan. hanya bergantung kepada stroller...sekali lagi jiwa saya tersentuh...namun, ibu dan ayah nya nampak tenang...sambil senyum dan menuturkan ucapan terima kasih kepada saya, si ibu menolak stroller sambil memanggil sikecil untuk turut serta...

saya selalu fikir saya selalu Allah uji, tapi bila melihat sketsa pendek yang dipaparkan di hadapan mata saya, saya terus bersyukur dengan apa yang saya ada, dengan nikmat yang Allah beri, dengan hadiah yang paling bernilai iaitu anak-anak saya...

saya menarik nafas dalam2 dan saya berdoa semoga Allah tabahkan hati ibu tadi dan dipermudahkan segala urusan dia di dunia...amin...

saya insaf!

No comments:

Post a Comment