Nuffnang Ads

Sunday, February 27, 2011

SGM at moms basic Sg Buloh

alhamdulillah tadi ummi dengan jayanya dan cekal hatinya walaupun suami tidak dapat bersama, dapat juga ummi menghadiri group meeting kali ini. walaupun jauh sikit tapi sebab topik nya yg best sebab bertepatan sekali dengan penyusuan ummi yang dilalui dengan segala macam manis dan pahit-Smooth Sailing Breastfeeding Journey. terima kasih tak terhingga untuk adindaku Azmal Khuzairi kerana sanggup pagi2 bangun sebab nak menemani kakak mu ini yang nak menimba ilmu:) maklumlah ummi terpaksa angkut kedua2 hero ummi yang lasak ke sana..seseorang ummi perlukan untuk keep an eye for my boys!

terima kasih juga kepada Ziemah, rakan sekerja ku yang tak lokek kongsi berita pasal SGM ini,,kalau tak mungkin ummi tak berkesempatan nak menghadirinya...kawan2 yg ummi jumpa semuanya baik2 dan mempunyai pengalaman yg cukup luas..banyak yg ummi dapat pelajari daripada mereka2 ini yg tak lokek ilmu dan pengalaman. Sebelum ini, ummi pernah ditanya berhubung masalah inverted nipple.disebabkan ummi tak pernah mengalaminya, ummi tidak dapt menjawab soalan rakan ummi, Kak Tie kerana dia kali ini untuk anak ke4 ini beliau memasang niat murni untuk menyusukan tetapi mempunyai masalah yg ummi sebutkan di atas. ruang dan peluang tadi ummi gunakan sebaik mungkin untuk dapatkan pengalaman ibu2 yg pernah mengalaminya dan yg paling penting belajar cara2 mengatasinya. antara yang disarankan adalah :

1) sewaktu pantang, urut dan gentel nipple dan tarik2 kan keluar nipple;

2) selepas bersalin, antara petua nak menyusukan baby ialah dengan mengepam dahulu dan apabila mula let down suakan kepada baby;

3) mengikut mereka, ada alat yang membantu untuk masalah nipple ini, cntohnya, picagari yang diubah suai untuk mengepam tapi bukan tujuan mengeluarkan susu, tetapi lebih kepada membuatkan nipple timbul dan tidak tenggelam,...selain alat itu, ada lagi alat lain yg membantu yg ada di jual di pasaran.

bak kata orang..di mana ada kemahuan di situ ada jalan. tadi kami dibahagikan kepada 3 kumpulan.; 1) cabaran semasa pregnant 2) cabaran semasa berpantang dan 3) cabaran di tempat kerja-selepas bekerja. ummi masuk group ke 2..apa yang ummi dapat simpulkan kesemua cabaran ini boleh di atasi dengan hanya 2 benda iaitu:

1) ilmu; dan

2) keyakinan.

sekiranya 2 benda ini tiada dalam diri si ibu, maka semuanya akan musnah. akhir sekali tawakal dan berdoa kepada Allah agar dipermudahkan urusan nya yang satu ini. di akhir discussion ada presentation setiap wakil kumpulan.. dan diakhiri dengan makan pot luck yang dibawa...seronok pula sekali sekala picnic bersama anak2 di dalam kedai moms basic ini,,:) ummi sempat juga memasak spagetti untuk di bawa bersama. mereka semua tanya resepi.. insya-Allah akan dikongsi bersama dalam entry yg akan datang. alhamdulillah anak2 juga tidak buat perangai sangat, tapi ada juga ketikanya Zhafran buat Adam anak kawan ummi Ziemah...sian Adam..sorry ye,,abg Zhafran ini memang tak boleh mengalah..dengan adik sendiri pun dia balun..:)

Antara gambar yg diambil sepanjang SGM berjalan untuk tatapan kawan2....

along azrina in action...gambo blur la pulak...

ziemah pula tunjuk skil presentation..i like:)

conclusion dari tuan rumah, nuha..thanks beri peluang kepada kami ibu2 menyusu ini berkongsi ilmu:)

muka budak baik yg buat hal sendiri..love you sayang!

lily, kawan yg ummi baru kenal tapi cukup peramah..kumpulan ummi la nie

ummi dan ziemah plan nak buat SGM di ofis kami bagi membantu rakan2 kami di ofis...kalau bukan kami yang menggeraknya...nak tunggu bila dan siapa ye tak?..so, ziemah apa plan kita selepas ini ?:)

5 comments:

  1. thanks ek sbb sudi nak join aku..aku kalo ada geng nak gi sama..lagi aku suka..jauh ke dkt ke takde hal..even terlepas simpang pun..masih bleh sampai on time..tu la..nnti kita bincang nak wat SGM kat opis..waktu clear jumaat time lunch..tp kena buat paper work ke ape ek..kena minta approve ngn pengarah ke..mana tau nak guna bilik meeting ke..bg aku ddk bersila kat A5 pun dah ok..

    psal adam kena balun tu..ala biasa la budak2..kalo tak dia balun org..org balun dia..anak aku mmg camtu..x duduk diam..kekadang aku naik malu nak bwk tmpt2 camtu..

    ReplyDelete
  2. yup..aku suka cadangan ko..nanti aku cuba risik2 kat orang ofis ni..tapi aku rasa kalau setakat nak dok bersila tak payah la kot buat paper..cuma untuk dpatkan participation tu, mungkin nak dapatkan khidmat PR untuk war2 kn dalam portal supaya ramai yg dapat join. kalau guna bilik meeting nie, aku rasa too formal, nanti tak dapat discussion 2 hala...betul tak?.

    nanti kita bincang lagi.. by the way, aku ada apply untuk mbfpc kursus bulan april, jom apply kalau dapat boleh g sama2 ada kawan,,,

    ReplyDelete
  3. ok cik zulie.. i've bought medela FS.. ekekek... takdela too late sgt kan?? ekeke..

    baru berkemampuan.. da lama pasang angan2.. tp tulah.. rezeki baru smpi kan.. beli online je... alhamdulillah.. smlm da smpi katanya.. tgh pack nk pos...

    ko igt tak webste yg aku tunjuk tu kat ko 1350 je pamnye.. syukur... :)

    ReplyDelete
  4. ingat intan...ingat sangat2...kongsi kegembiraan bersama ko jugak...semoga lagi meriah output susu ko nanti....nak tanya macam mana guna FS yang effective aku akan tolong ajar...:)

    ReplyDelete
  5. Acik sokong korang buat SGM...boleh guna gak topik yg kita pi SGM aritu...Along dah tanya Nuha

    ReplyDelete